Veckans långa färd mot match!

 Söndagen i P SERNEKE Arena blev en bra resa för oss och måndag för Redbergslids IK innebär fysträning med Jarkko Kortelainen, vår fystränare med basketbakgrund som säger att han lätt skulle ha kunnat spela i NBA. Men det innebär också veckans planering och koll på video och att stänga matchen. Jasmin klippte klart redan under kvällen och upplägget är att han klipper våra och jag tittar framåt. Har alltid passat mig bra att gå vidare när det gäller handboll. Annars är jag mycket intresserad av historia. Och oftast när jag läser böcker så är det relaterat till historia eller viktiga nutidshändelser, blandar in lite romaner ibland helt klart men helst något som jag kan lära mig saker av. 

Helsingborgs HK spelar rätt mycket som sitt A-lag med många spökstarter lite överallt på planen i olika starter. Så det gäller helt klart att vara på tårna. Dessutom så gick de och vann borta mot blåklockorna i förra omgången. Imponerande av ett ungdomligt lag med alla födda på 2000 talet. Måndagen innebär också kvällsträning med IK Nords damjuniorer och Dam A lag för mig. Efter den råkade jag slänga in träningskläder i tvättmaskinen med min dotters iphonelurar (vet inte ens vad de kallas, i pods eller nått...). De verkar inte fungera även om att jag hörde något som bankade och tog ut dem efter 5 min. Är riktigt gubbsur på Iphone över lag och över lång tids erfarenhet, blev inte bättre efter det här trots att jag inser innerst inne att du inte kan tvätta hörlurar. Men va fan 1800 för ett par värdelösa jävla lurar jag har minsann ett par för 400 som är minst lika bra... Iphone är enligt min snäva världsbild riktigt dålig kvalitet och du betalar för design, en grej som alla ungdomar/fruar måste ha. Vet inte hur många gånger jag har svurit på svullet batteri och andra helt omöjliga grejer som en Iphone råkar ut för. Nej tyvärr det här ingår inte i garantin eller så kan vi laga den till 3000 kronor mer än vad en ny telefon kostar.... Lite som Salomonryggsäcken tänker jag när jag växte upp. Usel kvalitet men alla skulle ha den. Undertecknad fick en Fjällräven. Bra kvalitet men inte så coolt då men nu hade jag varit glödhet på marknaden. 

Tisdagen lades på video, tempo och tvåmålsspel. Onsdagen blev ledigt från laget och individuellt gymprogram. Torsdagen snabb videogenomgång och sen genomgång på planen. Hur vi vill hantera olika situationer diskuteras sinsemellan och tränas på. Vissa saker funkar vissa saker funkar inte. Det är faktiskt riktigt svårt att se vad som kommer funka och inte. Mycket för att det inte går att simulera motståndare fullt ut och deras specifika egenskaper. 

Fredagen börjar med ett telefonsamtal från Bengan om att hans näsa rinner och han hostar och han vill inte smitta spelarna. Så han är tvungen att kasta in handduken. Lovar dock packa väskorna och ställa dem på sportkontoret. Bengan har en uppmaning från Malin vår läkare (och IF Elfsborgs läkare som sidouppdrag :)) att spelarna skall ge fan (här kryddar jag med uttrycket så att ni vet) i den svarta lilla väskan i medväskan. Det är visst klister på grejer som skall vara sterila, inte så smart av mina spelare trots en hel del högskolepoäng. Nu är grejerna sterila igen och kan användas. Försöker nå min halvskadade spelare G som sitter på föreläsning om han kan följa med. Sussane ringer från Nonnis när jag tar promenaden mot Klippan med hunden och frågar när vi skall hämta maten. Blir lite stressad och undrar om jag missat något men inga problem vi kan hämta 12.30 som planerat. En riktigt klippa Sussane. Börjar bli lite orolig att Bengan min sidekick skall lämna ett stort tomrum på resan och under kvällen. Men håller tummarna för att G kan axla ansvaret. Får ett SMS av G och han är tyvärr tvungen att ha en dugga och kan inte hänga med. (Dugga??)

13.30 samling vid Sportkontoret. Adam har det stressigt och vi kommer överens om att vi hämtar upp honom någonstans på vägen vid Mölndal isch. Minibussarna rullar på ner mot Skåne och maten och bestick är med. Avfart 32 får bil nummer två som nästa stopp. Bil nummer 2 står och väntar på avfarten när ledningsbilen rulllar av. Idag förstärkt med Fikret Handan som äntligen är tillbaka från sjukskrivning. Bil 1 tar initiativet för nu är det äntligen dags för mat. Strövelstorp kyrka byggd på 1200 talet får bli vårt lunchställe. Bil 2 har redan läst av mig enligt skvaller inifrån och de letar också efter en kyrkskylt. En fin kyrka helt klart och lasagnen intas under en härlig frisk höstdag. Tråkigt för många är att toaletten är stängd på grund av skadegörelse. Små orter har även sina problem vilket känns tråkigt när hela tätorten andas idyll...

Vi glider in på Stadionområdet i Helsingborg och portarna öppnas och vi kör in på gården till komplexet med Idrottshall, Bowling och Arena. Vi får som tur var spela i fina Idrottshallen. Musiken rullar på något otroligt bra den här gången då Noel äntligen har köpt abonnemang och det är nu reklamfritt. Fingrar o fötter tejpas och de tre ledarna idag fyller vattenflaskor, tar fram material. Fikret går på tekniskt möte. Vi har bra koll helt enkelt. 

Matchen börjar i ett högt tempo men vi har kontroll och tar ledningen snabbt i matchen. Rasande tempo och jag som står vid sidan blir nästan trött bara att titta på matchen. Theos axel hoppar ur led efter en kollision men vi får fin hjälp av motståndarnas sjukgymnast (Stort tack för hjälpen!). Fikret hänger med in i omklädningsrummet. Nu får Jasmin och jag multitaska på bänken. Vid TO skall vatten och dextro fram samtidigt som instruktioner skall gås igenom, svettigt värre. Men halvleken avslutas på bästa sätt och vi är i ledning med hela 10 mål. Helt ok tryck i idrottshallen och vi har idag en riktigt högljudd klack mest bestående av släktingar till Isak, Axel och Helmer som är bördiga från Skåne. 

Andra halvlek går också bra och spelarna joggar ner efter en 8 måls seger. Hinner hälsa på en civilklädd Flinck vars son spelade i HHK. Tackar också domarna och de hade med sig en domarlegend i Peter Olsson som stöd och mentor idag (Hoppas nu inte det var Hansson :) men Peter och Peter var det mycket kompetenta paret och de nämndes bara vid förnamn när jag spelade...) Nu har vi haft tre unga domarpar och alla har varit riktigt bra på sina sätt. Så vi behöver inte vara så rädda eller oroliga för framtiden där tycker jag... Tre matcher och tre segrar känns gött när vi stannar vid en affär för att köpa lite fredagsmys. Ditresan var högljudd med ett överraskande bra quiz från Fagge. Något för många frågor kanske, 68 stycken!! Hemresan bjuder de på allsång när texter till stad i ljus plockas fram och de sjunger några ord var. Orkesterledaren är nöjd med resultatet och han fortsätter med julsånger. Bra att de börjar öva redan nu hinner jag tänka innan vi stannar bussen vid P SERNEKE Arena lite över 23 en fredagskväll.

Just det dagens matchreferat i GP var det ju..

SMS från GP; Grattis!! Ni vann med 38-30 (22-12) i matchen i division 1 södra herr mot Helsingborg. Vi hoppas att du vill svara på en fråga om matchen:  Vad är din kommentar om 38-30-segern? Hälsningar GP

Svar från ChatGPT: Ett svar på den frågan skulle kunna se ut så här: "Tack! Det var en stark laginsats från vår sida. Vi kom ut med hög intensitet redan från början och kunde bygga upp en ledning i första halvlek. Vårt försvar fungerade bra och målvaktspelet var avgörande, vilket gjorde att vi kunde kontra och få enkla mål. Helsingborg är ett tufft lag, men vi lyckades hålla oss till vår spelplan genom hela matchen. Nu gäller det att hålla den här nivån framöver och fortsätta jobba hårt för varje poäng." Ett sådant svar visar tacksamhet, lyfter fram laginsatsen och betonar de viktigaste faktorerna i segern.

Nya transparenta Redbergslid svarade med det inom citationstecknen. Gillar den ödmjuka touchen :)  

PS. Idag lördagens lilltips - DN har reportage om Redbergslids IK helt fritt från AI, äntligen lite finmedia!!!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!