Premiärseger för mesta mästarna!

 Det var länge sedan som Redbergslids IK var nere i division 1 och pressen är och skall kanske vara tuff för spelarna som spelar med 2 stjärnor ovanför klubbmärket. Svår bortamatch mot ett bra Örebro väntar och svårt att säga vad videon inför betyder. Vi har koll men verkligheten på planen är ofta något annat. 

Dagen startas med en promenad med hunden ner till Klippans Ångbåtsbrygga i strålande sol och den platsen är en magisk plats i Göteborg. Utsikt över hamninloppet och Stenafärjan på väg in - glittrande vatten och båtar, färjor och fraktfartyg som åker fram och tillbaka, det är puls det! Dessutom många fina äldre båtar som ligger förtöjda i hamnen. Hit måste ni ta er om ni har vägarna förbi Göteborg. Hinner med en kaffe hemma i lugn och ro innan Jasmin skall hämta upp mig på Stigbergstorget. 

Dagen till ära fick vi åka finbuss och Bergkvara buss stod parkerad utanför P SERNEKE Arena. Jag o Jasmin har tagit vägen förbi Gamlestan och Nonnis kök och bar för hämtning av spagge k sås till lunch och kycklingsallad till hemresan. Vi hinner med en rundvisning i deras nyrenoverade lokaler. (Suverän mat, de har mycket fin lunch och nu kommer de även ha öppet på helger och kvällar med rättigheter - bra AW och festlokal mitt emot Gamlestadens fabriker). 

Sedan in på Sporkontoret för att packa med det sista och även en vit ledartröja ifall Örebro SK skulle spela i svart vilket de gjort hela försäsongen. Midipingisbordet från Stiga som jag plockat med mig från vinden används flitigt vilket är riktigt kul. Det är många som skryter över segrar och svordomarna haglar, vilket skapar en avslappnad och fin atmosfär helt klart. Får ducka något försök från smash av Calle H men annars kan jag i lugn och ro njuta av en kaffe innan vi kliver på bussen. Det visar sig att chaffisen är från Balkan och Jasmin öser på med snack vad jag förstår om varifrån han och Jasmin kommer och vart de har släkten. Pluggar in mina hörlurar och frågar innan det Bengan om besticken är med. Han nickar nöjt och säger att han idag har koll på ALLTING. Det känns tryggt och jag lyssnar på Historiepodden om kärnvapen. (Inte deras bästa avsnitt kanske för att det inte är mitt favoritämne, men de är jävligt behagliga att lyssna på och gör det mesta intressant och roligt). 

Svär lite över att Profixio har loggats ut från mobilen och det enda jag får upp när jag loggar in är mina kära tjejers lag i IK Nord. Blir svårt att lägga in truppen i systemet... kommer på att jag är inkopplad på datorn så upp med den och registrera matchtruppen. Egentligen Bengans jobb men datorer och appar är inte hans grej och då skall han få slippa det helt enkelt. I Redbergslids IK jobbar vi brett!!! Bussen rullar på och några sitter och pluggar, andra spelar kort, någon som mig med hörlurar inpluggade. Som en vanlig lagresa med alla lag helt enkelt - det är inte mer spännande än så. Stänger av podden och läser lite i färska tidningen Offside. Älskar att hålla i det jag läser - lyssna har jag svårt för. Johan Orrenius har skrivit ett fantastiskt reportage om sin pappa och Motala AIF. Fan idrott är fint ändå hinner jag tänka innan vi glider in på dagens otroliga matplats. Borasjön vid Finnerödja. Bengan snackar något om jordgubbar och vi glider ut i strålande solsken till matplatsen. Rådberg hittar ett stort skelett och undrar vilket djur det kan vara. Han tror på rådjur vilket nog är en bra gissning. Spagge K sås vid en sjö och strålande sol - sämre lunchställe kan man ha helt klart. Bara 40 min kvar till Örebro säger chaffisen och det lugnar Linus. Lotten kan vinnas! Dagen till ära så har Anton S gjort ett quiz som han drar i micken. Ledarlaget består av mig Jasmin och Bengan. Vi får det direkt tufft med amerikanska presidenter under första, andra och Vietnamkriget. Sätter ändå Theodor på andra men de andra är tuffa. Frågorna är högt och lågt om största turistland, varifrån kommer han som uppfann kylen, Coca Cola vilken stad och delstat startade de. Osv. Vi kommer efter utslagsfrågan på 3e plats vilket är helt ok. Men helt klart är att Jasmin får steppa upp till nästa gång. Vinner gör Adam och Noel. 

Bussen rullar in mot Eyravägen och sakerna lastas ut och in i omklädningsrummet. Jag sätter upp mina analoga lappar och går igenom det sista innan spelarna och ledarna tar en promenad. Promenaden visar sig vara svinkall (trots mina Sten-Åke Cederhök vantar eller torgvantar som är ett mer använt begrepp) och det blir ett småjoggande runt idrottsområdet i Örebro. Mäktigt område helt klart och bra förutsättningar för bredd och elitidrott. Lite tjöt med de i kassan som välkomnar oss till Örebro. Jasmin hamnar i en dialog med en som spelat med hans fassa i Frölunda. Aldrig varit inne i Idrottshuset trots alla år i handbollens tjänst men det här är verkligen en fin Arena. Örebros mattris letar efter Bengan för att ge han tips om vart han bäst fyller på vatten. 

Samling en timme innan match ombytta och klara och nu är det skarpt läge. Noel spelar musiken och det är inte lågt direkt men som gammal gubbe får jag vika mig för ungdomen. Det som funkar för dem funkar för dem. Det känns på gubbarna att det är premiär och då kan det vara bra med en högtalare som studsar runt i omklädningsrummet. Försöker med några års rutin inom ämnet få dem på rätt plats efter att har ryckt ut sladden mitt i Noels fadening (säger man så??). Ett tag i en ring och så upp för uppvärmning. Den känns bra och det dyker upp lite RIK supportrar på läktaren. Linus vinner lotten, två timmar innan is tha shit!

Ner i källaren för inspring i bortre delen, väldigt tydligt informerat vilket uppskattas. Örebro springer in till musik om SM guld och grejer. Bra tryck i hallen!

Matchen börjar bra, kanske för bra så att en liten underskattning letar sig in. Vi för dock matchen och anfallsspelet är riktigt bra. Försvaret har en del övrigt att önska men vi har hela tiden en lucka. Magnusson och Zetterlund som vi är förberedda på är mer svårstoppade än vad vi trodde. Magnusson manglar Rådberg med en kullager och hans armbåge slår upp ett jack i ögonbrynet. Blod på planen och tröjor och grejer. Bengan har koll och får fram grejer för tejpning och har extratröja med. Vi spelar vidare utan Rådberg och går till halvtidsvila med 4 mål efter att Isak har skjutit ett långskott som en storspelande Örebromålvakt på något konstigt sätt släpper förbi sig. 

Halvtid och vi är halvnöjda. Vi kommer till bra lägen men bränner väldigt många frilägen. En kombo av nervositet och att inte kylan finns där riktigt... Är överens om att vi bör steppa upp försvaret och att det kommer ge oss mer kontringar. 

Andra halvlek börjar riktigt dåligt och undertecknad är tvungen att gå med TO kortet med ett upp på tavlan. Vi skapar men Örebros målvakt står på huvudet och räddar allt. Dessutom så har Magnusson och Zetterlund fortfarande lekstuga. Vi är överens om några saker bakåt och framåt och så kör vi på. Det blir en lucka igen och det gör oss gott. Vi spelar lite mer avslappnat och kan lugnt och fint spela hem två poäng och det blir aldrig någon nerv. 

Noel får pris som bästa spelare hos oss och Magnusson hos Örebro. Bra val. Domarna tackas och jag berömmer dem för att de vågar prata och ta diskussioner med spelare och ledare i båda lagen. Det tycker jag är svinviktigt och det gör att det skapas en bra stämning på planen. De gör det enkelt för sig att vara matchledare. De bestämmer och vågar blåsa åt båda håll men de lyssnar och på så sätt så blir alla nöjda!

Ner till omklädningsrummet för lite segersång. Men här kommer Bengans första misstag under dagen, nyckeln är inlåst i omklädningsrummet. Så istället för segersång blir det segermys i korridoren. Bengan letar överallt efter en vedklamp med bricka på då han inte vet om att nyckeln är inlåst, efter 12 345 steg senare så ger han upp och med hjälp av en trevlig vaktmästare kommer vi in i omklädningsrummet. Han vill av en oklar anledning ha nyckeln direkt av oss :).

En go seger helt klart och Calle R tar hand om musiken och den studsande högtalaren. Mycket sämre än Noel... Jag försvinner upp till Boquist som har förärat oss med ett besök. Matchen gås igenom och vi hinner faktiskt inte fråga varandra om hur läget är med familjerna. Men det får vi ta en annan dag helt klart. 

Bussen rullar hem och i mitt flöde på Facebook kommer en notis upp från 10 år sedan. Då coachade jag Alingsås HK i Champions League mot FC Barcelona i Estrad och nu idag en seriepremiär i division 1 södra mot Örebro SK. Hinner tänka att fan vilket fint jobb jag har som ger mig så många intryck och upplevelser högt och lågt. Kan tipsa om att bli handbollstränare helt klart. Ett av världens bästa jobb!

Vill ni fortsätta uppleva vår resa så dyk gärna upp nu på söndag i P SERNEKE Arena, Live är kul och vi möter RP - änna spännande!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!