Nya RIK från en lokalodlad gästbloggares perspektiv...

 Den här texten har jag saxat rätt av från Linkedin och Maria Sköld, ny kollega på Redbergslids sportkontor. En mycket fin text om vad vi har varit och att vi nu har börjat en ny resa mot Nya Redbergslids IK. Lägg några sekunder av din tid på att läsa och lägg gärna några minuter av din tid på söndag då det är returspel i Svenska cupen. En tuff uppförsbacke för att gå vidare. Men vi har absolut inte gett upp. Platsen är  Lundenhallen och tiden är 16.00. Här kan ni också få hjälp med att köpa säsongskort eller lösa ett medlemskap, eller anmäla intresse om ni vill hjälpa till med något. Vi har bestämt oss för att den här klubben skall skina igen men vi kan inte göra det själva utan vi vill göra det tillsammans mer er därute! Redbergslids IK är och förblir en historisk handbollsförening, men det är i nuet och i framtiden som du kan hjälpa till! Här kommer Marias text, trevlig läsning!

"Har du en sekund över? Jag behöver berätta en sak…

Jag minns när jag var liten. Mina föräldrar, eller andras föräldrar också för den delen, tog med mig till Lisebergshallen för att vi skulle titta på Redbergslids IK. Där spelade då bland annat Stefan Lövgren, Ljubomir Vranjes, Mikael Franzén och Jerry Hallbäck och jag minns att vi hejade på RIK för glatta livet. På den tiden hade RIK bara lag på herrsidan; juniorer och seniorer.

Att det blev just RIK som jag hejade på beror på att en av mina föräldrars bästa kompisar var en inbiten Sävehofare, då kunde vi inte annat än att hålla på RIK. Och på den vägen är det. Plus att som Kärra HF:are fanns det inte på kartan att hålla på Sävehof.

När jag satt där och hejade i Lisebergshallen blåste det medvind i klubben och RIK lyckades ta sju SM-guld under den tiden jag var där och kollade. Jag var ju självklart inte där varje match, men besökte ändå ett gäng matcher.


För ungefär ett och ett halvår sedan låg RIK på sista plats i Handbollsligan. Det var inte så mycket som talade för att RIK skulle klara sig kvar. Ekonomin för klubben såg allt annat än ljus ut. Trots det blev jag jätteglad när jag, efter några möten med Tony Larsson och Lena Engström, blev erbjuden att jobba för klubben. Jag fick en bra känsla trots den sportsliga och ekonomiska motgången.

Ett år gick. Vi jobbade och försökte släcka en del bränder. Jag fick chans att lära känna klubben ordentligt, inifrån. Fick en fantastisk människa till chef, och andra härliga kollegor. Nu var RIK inte längre en klubb som bara hade lag på herrsidan utan här fanns nu 700 aktiva medlemmar från barn i 3-årsåldern till seniornivå – på både kill- och tjejsidan.
Damsidan gick som tåget och efter 22 raka segrar stod de som obesegrade segrare av division 2. På herrsidan ramlade RIK återigen ner i seriesystemet.

I våras kom Jerry Hallbäck och Mikael Franzén tillbaka till klubben. Ni vet två av dem jag var och tittade på i Lisebergshallen. Det trodde jag inte när jag satt där i Lisebergshallen; att jag en dag skulle jobba med dem. Att jag skulle bli Frasse och Jerka med dem. Att jag, dagligen, skulle skaka på huvudet åt Frasse och hans upptåg. Men nu sitter vi här. På Sportkontoret hos Redbergslids IK. Vi har utmaningar framför oss – både ekonomiskt och sportsligt. Men vi har en bra känsla, vi tror på det här och vi glömmer inte att ha roligt på vägen.

Vill du hjälpa till att skapa minnen för dagens barn och ungdomar, likt dem jag hade när jag var liten? All hjälp, liten som stor, är av stort värde. Vi vill fortsätta se barn och ungdomar springa runt i handbollshallar med RIK-loggan på för all framtid.

Nu ska vi, tillsammans, vända skutan. Det behöver inte gå fort, men det ska bli ordentligt.

Klicka på länken nedan för att ta reda på hur du kan hjälpa till.

Nya RIK – here we come!"

https://www.redbergslid.se/eleganterna-behover-dig/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!