En dag med minibuss mot Vinslöv!

 Hur ser en dag ut för ett lag som sticker på bortamatch i Svenska cupens åttondelsfinal till Vinslöv. Här kommer en liten dagbok från den dag som inte gick så bra för oss men men... Vi spelar och skriver i med och motgång. 

Onsdag 4 september

07.26 Klockan är satt på väckning klockan 08.00 men en viss hund slickar mig i ansiktet, så uppgång blir lite tidigare än 08.00. Det första jag gör på matchdag och det är en kär tradition sedan 20 år tillbaka. Det är att kolla telefonen för att se om det har kommit några sms under natten och om det är någon som är sjuk i den uttagna truppen. Som vanligt är det inte det och kaffet kan bryggas i lugn och ro. 

07.35 Med kaffe i handen, gärna Vinga fyr muggen på matchdag... kollas uppgifter om Vinslöv och om jag eventuellt kan se några ändringar i deras trupp. Erik Westergren är tillbaka och det gör det lite tuffare för oss helt klart.

07.53 Tandborstning och adresskoll vart jag skall hämta minibussen idag. Vi kör en ekonomisk variant på en bortamatch som inte är med i budget. Eller så här, vi kommer köra den ekonomiska varianten hela säsongen. "Vi är inte något jävla Real Madrid" som någon skön gubbe i Redbergslid sa en gång i tiden. Oklart vem, men tror det var Johan Eklund...

08.05 Promenad med hunden. Nästan 10 000 steg upp mot Slottskogen och tillbaka till Stigbergstorget. Daglig rutin men på matchdag är tankarna inte så mycket på hunden utan lite mer taktiska funderingar kring matchen och hur jag skall parera och hjälpa spelarna vid vissa situationer. Bra att sortera tankarna en extra gång. Tankarna bryts av ett litet telefonsamtal med en vän om Patrik Brennings nya bok "Så vinner vi igen". (Den kommer jag blogga om efter jag har läst den, var så säkra, viktigt jävla ämne om vart idrotten i Sverige är på väg och hur fel det är...).

09.05 Ner till garaget och bila till Mölndal för hämtning av minibussen. Min nya bil är beställd av vår nya samarbetspartner J bil i Frölunda men för tillfället har jag lånat min mors coola Peugeot 206 cc från början av 2000 talet. Byter mors bil mot en minibuss. Jag är den ena chauffören och Jasmin Zuta har gräddfil idag då Tony och Maria redan hämtat den andra bussen. 

10.07 Parkerar bussen i city för att lämna trombocyter i Nordstan. Trombocytgivning har jag gjort några gånger inte alltid gått så bra med tillbakaputtandet av blod men denna gång går det på under en timma att fylla två påsar. Hela 91 gånger har jag lämnat blod eller trombocyter det är fan rätt bra alltså! Min far har alltid varit givare så det var bara att ärva den goda egenskapen... Det är en enkel sak att göra och jag blir lika matt varje gång på att det här inte funkar bättre i Sverige. Det är ständig brist på blod och det borde vara en självklarhet att lämna för alla om man kan. Testa gärna om ni inte lämnar blod, alla kan inte men gör ett försök. En fin grej som medmänniska och du får också en liten hälsotest varje gång. Lite dålig tajmning idag på matchdag men den var inbokad sen länge så det var inget att bråka om. 

12.03 En timma kvar till samling circus. Tuggar på en knäckemacka från Blodgivningen och kommer på att jag köpte en bar hos fina ICA Supermarket Majorna (Sponsrar RIK, gå dit!!!) igår och att den borde vara bra att stoppa i sig. Jag kommer också på att jag kan springa in och köpa boken på vägen som samtalet på promenaden handlade om...

12.47 Ställer mig på 30 minutarn utanför Prioritet SERNEKE Arena. Och går in för att hämta spelare och material på vårt nya Sportkontor. 

13.00 Snabb genomgång om matchen och vad vi vill göra på kvällen.

13.05 Inpackade och klara, jag fick alla unga i min buss, Jasmin de äldre. Vet inte om jag drog vinst eller nitlotten... Min bil drar till I Love Pizza i Utby för att hämta pastasallader som skall ätas efter match. Jasmins minibuss drar till Nonnis kök och bar i Gamlestan för att hämta lunchmaten - kyckling med ris som hämtas i en värmelåda.

13.34 Min buss lämnar Utby och glider söderut. Maten skall ätas 3 timmar innan match, men vi är överens om att vi behöver ett stopp innan. Dels för kaffepaus men också för att vi behöver sträcka på benen då platsen för handbollsspelare i en full minibuss är begränsad :). Men som sagt vi är inte något jävla Real Madrid...

13.59 Helmer diskuterar högljutt i bussen om inflation och räntor, kanske för att han just nu börjat plugga Ekonomi. Bra motfrågor kommer från Dunken som visar varför han har valt att plugga till journalist. Framtiden ser ljus ut!

14.13 Fagge försöker dra igång en quiz som milt sagt är för den yngre generationen. Jag och Bengan sitter bara och skakar på huvudet och undrar, hur fan hamnade vi här med den här generationen? :). Framtiden ser inte så ljus ut :) Oklar vinnare men Calle har pluggat natur så han rankas helt självklart som vinnare. Colin sitter i framsätet med lurar lika stora som huvudet men gör ändå en del instick, oklart om han är med på quiz eller inte... Axel tar över quizet och det blir lite mer uppstyrt och kanske lite mer som ett quiz skall vara... Theo skriker svaren rätt ut några gånger och det påpekas även högljutt några gånger att det är namn först som gäller, men han får ändå poäng, lite som handbollen tänker jag, en situation som uppstår på planen kan dömas på lite olika sätt...

14.48 Den som pendlar Göteborg - Halmstad tur och retur tre gånger i veckan bestämmer första stoppet. Adam tycker att Max i Falkenberg är perfekt. Det visar sig vara asnice och kaffe inhavs under parasoll i den otroliga septembervärmen. Jag överraskar mig själv med en hallonpaj till kaffet, bara för att det är gött.

15.29 Bilarna rullar vidare mot Skåne och Halland lämnas vid Laholm och det börjar närma sig matdags. Bengan och jag sitter o klurar om vi fick med bestick. Vi ringer från vår sambandscentral till den andra sambandscentralen. Vi kan inte pusta ut då det visar sig att vi har glömt bestick. Men vi är övertygade om att vi kan stanna på någon affär längs vägen. Vi gör en tankevurpa och stannar vid Skåneporten efter Örkelljunga vid Cirkel K. Det visar sig att de inte har bestick... färden går vidare. 

16.10 Vi kör vidare för vi är övertygade att Äjalt, Röke och Hörja har någon affär. Det är coolt att inte googla och gå på sin övertygelse att vi måste kunna hitta någon affär där för att köpa bestick. Men den funkar tyvärr inte så vi får åka vidare till Hässleholm.

16.40 I Hässleholm Glider Bengan och Colin in på Kvantum i Hässleholm men de har slut på bestick men Colin som är streetsmart fattar att vid plocksalladsdisken finns det bestick... De kommer ut glada efter att de löst uppgiften. Samtidigt har jag rekat och kollat ut ett bra ställe att äta vår medhavda lunch på. 10 minuter från Hässleholms city, kultur och mat = världsklass! 

17.00 Vi åker mot Vinslöv och min telefon har av någon slump hittat Ignabergs gamla kyrka. Vi glider in på parkeringen efter att ha varit tvungna att vända tillbaka för vägen upp till kyrkan såg ut som en cykelväg. Vi möter här veteranbilar i mängder samt motorcyklar. Fattar ingenting men nu är vi hungriga så upp på parkeringen och ut med maten till gubbarna. Fin kyrka och fin utsikt mot Tykarpsgrottan där det visar sig vara rejält drag.


17.03 Mellan tuggorna av maten informerar Adam att det varje onsdag under sommaren är veteranbilsträff och motorcykelträff vid Tykarpsgrottan. Det är därför det står flera hundra bilar och motorcyklar uppställda vid vår panorama utsikt. Någon spelare undrar hur september kan räknas som sommar... Maten är mycket bra och sköljs ner med mineralvatten. Besticken sparas för att vi skall ha något att sleva i oss pastasalladen med efter matchen. 

17.15 Linus börjar bli nervös då han som lagkapten inte skall vinna lottningen innan match då det verkar som om vi inte kommer klara att anlända 2 timmar innan match. 

17.25 Vi packar in oss i bilarna och kör mot Sparbankshallen i Vinslöv. Vi har lite svårt att komma ut från parkeringen då karavanen till grottan fortsätter. Men vi kilar in minibussarna på den lilla vägen och tar oss vidare. 

17.34 Vi vinkas in på skolans parkering och får ställa bilarna innanför en bom. Proffsigt bemötande och det känns lyxigt att våra bilar får stå för sig själva. 

17.37 Spelarna drar iväg på promenad i Vinslöv och det gör jag och Jasmin också men innan kollar jag in i hallen som jag aldrig varit i. Fin Arena helt klart. Samtidigt som vi glider runt fixar Bengan med materialet. 

17.50 Går förbi skateparken och det är några ungar som frågar om vi inte skall köra några tricks idag. Jag svarar att jag inte har ätit min fiskolja så lederna är lite stela på farbrorn så det funkar tyvärr inte. Ungen svarar träffsäkert att vi är från Göteborg för att han känner igen dialekten. 

18.30 Samling i omklädningsrummet innan vi gemensamt vandrar ut på planen för uppvärmning. 

19.00 Linus förlorar lotten för att vi inte kom fram 2 timmar innan match.

19.20 Ut i omklädningsrum.

19.22 Peptalk innan match.

19.24 Inspring i en ganska välfyllt och högljudd Vinslöv Sparbanken Arena.

19.30 Matchen drar igång med 3 shoot outs för oss. Snälla kan vi inte använda straffar istället då det tillhör spelet... Sätter två av tre helt ok.

19.35 Matchen drar igång efter att en ny ring av båda lagen har körts. Sen drar vi igång matchen en gång till!

20.15 Besviket snack i omklädningsrummet då vi har det tufft med höga tvåor och det genererar en hel del tekniska fel. De är också bättre än oss att få matchen dit de vill med många stopp och frikast. Vi knyter näven och går in och kör andra efter lite direktiv från mig och Jasmin.

21.00 Uppställning på planen för att dela ut matchens lirare. Detta efter en förlust med 26-17. Vi var 3 ner ett tag men några utvisningar på raken gör att Vinslöv kan rycka igen och skapa ett stort glapp inför returen. 

21.10 Möte i omklädningsrummet och lite snack om hur vi tar oss vidare från den här prestationen. Ut för att varva ner, duscha.  

21.22 Gött tugg med fina Joel (som en gång i tiden lirade i RIK men nu är boende i Vinslöv) och hans dotter Flora på planen innan vi måste ut och flytta minibussarna då bomgubben vill gå hem. 

21.27 Mat vid bussen. Maten äts ute på en parkering i en otroligt skön septemberkväll. Colin pustar ut då hans specialmärkta milda sås finns kvar. 

21.48 Avresan startar från Vinslöv hem till Göteborg.

21.54 Undrar jag lite högljutt hur det kan vara sådan volym i bussen när vi har förlorat med 9 mål. Volymen dämpas då den griniga gamla gubben har rytit till lite lätt. 

22.16 Stopp i Örkelljunga hos dem som inte hade bestick, men det finns kaffe och lite tilltugg.

22.30 Färden går vidare i natten mot vårt kära Göteborg. Chipslukten ligger tung i vår minibuss.

23.30 Fan vilken dålig asfalt det är på vägen vid Falkenberg. Bilen skakar och det känns som jag åker på fälgarna. Det väcker några av mina stackars grabbar. Några skall upp 05.30 för arbete, några har lite plugg dagen efter. Undrar lite lätt vad Real Madrid hade tänkt om den återhämtningen...

00.49 Landar på PSA, grejerna lastas in på Sportkontoret genom hotellets lobby som är nattbemannad. 

01.05 Jag och Jasmin drar till Mölndal för att lämna tillbaka bussarna. Släpper av några spelare på vägen och sedan lite tankning av bussen. 

01.30 Jag kör Jasmin tillbaka till PSA då vi skall hämta hans bil. Tänker på att det är bra att jag är handbollstränare och inte håller på med logistik...

01.55 Kör hem mot Stigbergstorget och svär för att Götaholmstunneln alltid är avstängd mitt i natten och att det får köras en omväg runt Operan. Vad gör de på nätterna i tunneln egentligen?

02.05 En något groggy men svansviftande hund möter mig i dörren och tar min sko för att visa hur duktig han är. Jag tackar för att han tar hand om den och tar tillbaka min sko, och lite kärlek får han tillbaka givetvis. Hundar bryr sig inte om en 9 målsförlust... Tandborstning och sedan däckar jag i sängen. En lång dag där vi har lärt oss saker förhoppningsvis och jag hinner tänka att alla resor har lite kass asfalt ibland, precis som motorvägen vid Falkenberg...

Ps. Dagens lilltips om ni mot förmodan inte hittat denna guldklimp som finns på SVT och dess öppna arkiv. En helt otroligt hjärtlig "bamsetempo" historia från Vinslöv, en av alla härliga småstäder runt om i Sverige. (https://www.svtplay.se/video/jzPMz38/plotsligt-i-vinslov) 

Ps 2. Kom nu till Lundenhallen och stötta oss på söndag klockan 16.00! Handboll skall ses Live och det finns en liten chans... 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!