20 000 läsare!

 Jag är lite chockad att vi redan nu nått hela 20 000 läsare... Säger som min gamla fiskgatuköksgubbe i Majorna. Hans unika idé genererade långa köer vid lunch. När jag sa det till honom att det var kul att det går bra för honom så svarade han helt krasst -" Ja jag blir änna både gla o lessen!" Ni sätter lite press på mig att leverera helt klart men det kan jag ta :). Stort tack för att ni läser och delar mina inlägg! Och detta handlar inte bara om Redberglsids IK utan det handlar om att jag/vi vill lyfta handbollen. En sjukt underskattad sport helt klart. Handbollen är kastad och mot nya blogginlägg!

Fredagen den 10e maj knackade jag ner lite text för min blogg. Jag satt i lobbyn på hotellet i Prioritet SERNEKE Arena och funderade på vad jag skulle kunna göra för att nå ut med Redbergslids IK. Ringde min chef och frågade spontant om jag fick skapa en blogg. Blogg är inte direkt inne just nu men samtidigt är det mer mitt forum än tik-tok och grejer :). Det är ett enkelt sätt att ge er lite mer runt klubben och i vårt medialandskap så kan vi inte sitta och vänta på att någon skall hjälpa oss, utan vi får helt enkelt hjälpa oss själva. 

RIK har handlat mycket genom åren om ekonomi, det är oftast där vi har fått uppmärksamhet. Och givetvis än mer uppmärksamhet när vårt stolta herrlag har ramlat ur serie efter serie, väldigt klickvänligt... Men som jag har skrivit i bloggen innan och genom Olof Thyrelius gästblogg så har ni bevis på att det har hänt grejer med klubben från Redberget i östra Göteborg. Vi har nu över 700 ungdomar i vår verksamhet och är på topp 10 listan av anmälda handbollslag i seriespel i Sverige. Vi har även ett damlag som vann tvåan i stor stil förra säsongen och i åre precis som herrarna spelar i division 1. Det har gått under radarn helt klart och det är för dem och vår stolta historia vi nu kämpar vidare med ekonomi och vår verksamhet. 


Vi vill skapa en förening där vi arbetar med att utbilda spelare på och bredvid planen. Vi vill också att göra allt för att de skall spela handboll länge och tycka det är kul. Vi uppmuntrar fleridrottande och vi är medvetna om att inte många av alla som startar i vår verksamhet blir elit. Men vi har ambitionen att det skall gå att kombinera detta på ett bra och konstruktivt sätt. Och att vi på denna resan har med glädjen är otroligt viktigt. Vi har många spelare och ledare som är ute i Europa som har gått via Redbergslid och det är ett tecken på att vi har en bra utbildning helt klart. Vi har dock långt många fler spelare som fostrats i vår anda, idrott är grund för ungdoms fostran. Vilket egentligen är det viktigaste. Vi är med och bygger samhället med fina lagspelare men den absolut bästa idrottsbakgrunden, handboll! Det kommer göra oss och samhället starkare!

Vi har en stolt historia och den har även nedtecknats i vår fantastiska jubileumsbok. En rolig historia om jag plockar rätt av därifrån är att vi hade pionjärer i vår förening redan 1926. I styrelsen verkade Alf Öhberg och Bertil Kylander bland annat. Dessa två kom i stort gräl om Redbergslids IK skulle innehålla damverksamhet eller inte. Det gick så långt att de fick gå ut på gatan och avgöra det genom en uppgjord fight. Förloraren fick ge sig och tyvärr för damverksamheten förlorade Alf boxningsmatchen och Bertil fick igenom att RIK inte var till för damer. Alf som förlorade matchen gick ur styrelsen och bildade en egen förening - Överåskamraterna där damverksamheten växte sig stark. Med fler som Alf 1926 hade kanske utvecklingen i Sverige gått snabbare mot jämställdhet...

Ps. Gå gärna in och kolla här om ni kan och vill bidra med något. Vi är i behov att stöd för att ta oss framåt. Stötta gärna "Nya" RIK - https://www.redbergslid.se/redbergslids-ik-2/bli-medlem/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!