RP laget från Sveriges Vagga!

 Risbrinkspojkarna bildades 1957 i Sveriges vagga, vackra Linköping! - är enig med alla historiker här att östgötarna typ uppfann världen (Är också  fullständigt övertygad om att Östrogoterna med Theodoric i spetsen var från Östergötland och att de invaderade och styrde Italien i över 100 år :) https://en.wikipedia.org/wiki/Theodoric_the_Great).... 

Klubben har fostrat många fina spelare på herr och damsidan. På herrsidan är det landslagshjältarna Magnus Andersson och Pierre Thorsson som sticker ut, men som gammal SAAB älskare så tycker jag nog att Per Claudius skall läggas till här. Inte lika många landskamper men ack så stilig linjespelare. (Bloggaren är född i Linköping 1971 och är sedermera uppvuxen i Ljungsbro och flyttade ner till Kungsbacka 1980, därav att hjärtat slog lite extra för IF SAAB).

På damsidan så tycker jag att Gunilla Olsson måste nämnas allra först, 4 SM guld och lagkapten i landslaget med hela 178 landskamper (1988-1997), tunga papper!  Dessutom från en välkänd handbollsfamilj i Linköping då pappa hette Stig Lennart Olsson och var bl a världsmästare 1958. (Dessutom så har hon en bror som var världens längsta V6a i Jan Lennart Olsson moderklubb RP som representerade IF SAAB i högsta ligan). Fina målvakten Patrik Åswärd läggs till här efter ivrigt lobbying arbete på FB. När det gäller den yngre generationen damer så har de fostrat välkända spelare såsom Matilda Boson (expertkommentator under OS...), Sara Eriksson och Fanny Lagerström.

Säsongen 2013/2014 gjorde herrarna premiär i Allsvenskan, steget under Handbollsligan och har varit ur och där några gånger till sedan dess. Men storklubben i staden har varit IF SAAB som senare blev Linköpings Lejon. Dit gick Magnus Andersson exempelvis innan han fixade 6 SM guld i Drott. Handboll har även lirats i den grönsvarta klubben BK Derby.

Linköping andas handboll och får fram individer som går vidare i karriären, nu får vi hoppas att de lyckas med lagbygget och att de kommer tillbaka till toppen igen för handbollstradition finns verkligen i staden.

Ett minne från mina möten med SAAB (så nära RP man kan komma…) är att min kära farmor Ingrid bodde precis vid Sporthallen. Och när jag spelade där med RIK mot SAAB (Linköpings lejon) kom hon till spelarbussen med nybakade mandelkubbar och vaniljbullar innan matchen. Men gick därefter hem o löste korsord i stället, idrott var inte hennes grej helt enkelt – men som förstfödd bland alla barnbarnen var jag alltid hennes ”gulligull” ändå. Gott så tänker jag! Och jag har inget trauma från det. Så ingen skugga skall falla på världens bästa farmor Ingrid!. 


Herrar Division 1 södra

Klubb: Rp If Linköping

Namn och Roll: Mikael Malmberg, Huvudtränare 3 året.

Nyförvärv: Didrik Sundelius (Hallby),Johan Blick (Hallby), Lukas Vesterlund (Hallstahammar) William Andersson (Kropps) Svante Eriksson (Uppflyttad)

Förluster: Rasmus Samuelsson (Hk Lejon), Arvid Kindstrand( HK Lejon), Gabriel Enqvist ( Lejonen )  Emil Björklund Slutar, Erik Aronsson (Eslöv), Hugo Kindefors ( Warta )

Målsättning: Vi har inte satt upp ngt mål med gruppen ännu. Men vi vill fortsätta att vara ett topplag.

Hur gick det förra året för de som inte har koll?: 4 serien (slutkval mot IFK Ystad)

Årets utropstecken egen trupp: Spelaren med det bästa tålamodet och kampviljan

Årets utropstecken i serien: H43

Vilka spelare skall man se upp med i er trupp, viktigaste för truppen?

Varför skall man kolla på Herrar division 1 södra? Otroligt stark serie 2024/2025,kommer ett getingbo som avgörs i sista omgången.

Mitt bästa handbollsminne? Mitt bästa handbollsminne är alla spelare jag varit med och utbildat. Vänner för livet.

Sverige cupen födda -03 sticker ut en kull jag följt hela vägen från bollek och uppåt.  

Mitt sämsta handbollsminne: När BK Derby gick i graven.

Om du skulle få chansen att sälja in ditt lag med max 20 ord vad skulle du säga då?

Bygga vidare på viljan att utvecklas och skapa en laganda utöver det vanliga.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!