Nu börjar handbollen på riktigt i OS!

Mycket blogg nu, men det är så kul när ni är på och hetsar mig lite för att få mer text. Och nu vankas det äntligen kvartsfinaler. Det har gått lite på tomgång i handbollen och jag vet inte hur det är för er andra men för mig är OS att hitta lite andra idrotter som inte får så mycket uppmärksamhet i vanliga fall. Jag saknar verkligen SVT när det var som bäst. En bredd i utbudet där det gavs möjligheter att upptäcka bra idrottsliga prestationer i andra idrotter och inte bara Längdskidåkning och Fotboll. Även en sportspegel och sportnytt med ett bredare utbud. En liten utvikning men här kommer uppsnacket inför kvartsfinalerna. Damerna tisdag och herrarna onsdag...

Det är inte jättespännande gruppspel i handbollen då skrällarna är få även om det på herrsidan har varit lite fram och tillbaka vilka lag som kommer ta sig dit och som vanligt räknande på inbördes möten när det gäller sporten handboll, vi börjar med en text om damerna som är först ut. 

Kvartsfinaler Damer:

Danmark – Nederländerna.

Den mest spännande kvartsfinalen helt klart. Två riktigt bra handbollslag och enligt min ranking 3a och 4a. Oerhört jämn match med många duktiga spelare men även tränare. Här tror jag att Per Johansson har fingertoppskänslan och vinnarskallen som räcker för avancemang. Vinst med ett mål antingen vid full tid eller efter förlängning är mitt tips.

Frankrike – Tyskland

Faktiskt en kvartsfinal som jag hade rätt på, bara en sån sak. Här är det inget snack. Frankrike är fortfarande mitt vinnartips. Imponerande lag och de spelar en otroligt fysisk och fin handboll. Inför en fanatisk hemmapublik så tar sig Frankrike vidare enkelt. 

Ungern – Sverige.

Här får Sverige en ganska "lätt" kvartsfinal då man undvek Nederländerna och Frankrike vilket känns väldigt bra. Sverige har gjort det bra och inledde urstarkt. Det gör att Sverige faktiskt går vidare till semifinal vilket är otroligt starkt. Kvartsfinal är redan godkänt absolut. 

Norge - Brasilien

Norge har gasat på efter chocken i premiären och är stora favoriter mot Brasilien som är det enda lag som jag inte räknade med i kvartsfinal. De är lite udda Brasilien och kul att titta på men det räcker inte mot finalfavoriten Norge.

Ett gruppspel som inte har saknat skrällar (Sverige mot Norge först och främst, Sydkorea i någon match) men det har ändå blivit lite som alla tänkte inför. Men kanske inte så konstigt att det går lite upp och ner. Varje match är viktig men det är ändå ett litet sömnpiller när 4 av 6 lag i varje grupp går vidare och att det inte är som EM där varje match oftast är jämn vilket inte är fallet i OS. Missförstå mig inte här nu. Jag tycker det är bra för handbollen att fler världsdelar är med och att handbollen växer i världen men spänningen saknas helt klart. En tendens i världshandbollen är att den blir mer europeisk i sitt utförande och det vore nog bra om det är någon utomeuropeisk nation som mer kör sin grej och blir bäst i världen på den. Hitta sitt sätt att vinna matcher och inte kopiera vore nog en stor fördel tror jag.

Semifinaler damer: Nederländerna - Norge och Frankrike - Sverige. Här har Nederländerna bäst chans att skrälla tror jag. Men Frankrike - Norge i final är fortfarande mitt tips.

1. Frankrike 2. Norge 3. Nederländerna 4. Sverige är mitt tips.

Kvartsfinaler Herrar:

Danmark - Sverige 

Herrarna går in i kvartsfinalspel mot tuffast tänkbara motstånd. Tappet mot Spanien kommer nog visa sig vara vårt största misstag under turneringen  (7 mål upp slutade med 3 mål upp) och Slovenien vann inbördes möten i vår grupp med 2 plusmål. Spanien +-0 och Sverige minus 2 mål. Små marginaler...  Nu tycker många att det här är knepigt system som handbollen håller på med. Men det är det mest rättvisa, då det oftast är med sämre lag och det hade inte varit roligt om det jagas mål mot dem, nu blir det rättvis målskillnad mellan de lag som kvalificerar sig och det tycker jag är bra. Vi var även 5 sekunder ifrån att få Egypten i kvartsfinal istället när Kroatien kvitterade på straff i slutet mot Spanien. Snabbt avkast och mål med 3 sekunder kvar gjorde att vi fick "Danskjävlarna" (Ernst Hugo och Riket referens för oförstående) istället. Vad är det som gör dem så bra dårå? Först och främst så har de två matchvinnare i mål. Sen så är försvaret stabilt och flexibelt och hårt arbetande. Sen är kontringsfasen vass med många som vill göra mål. Framåt har de några av de bästa i världen på niometer, linjespelare som är topp 2, kanter som är helt ok :). Men det mäktigaste är att de alltid går för full maskin, oavsett. De har fått in en kultur i laget som gör dem overkligt bra i varje match. Du kan göra några minuter bra men det kommer alltid perioder där de bara kör och helt plötsligt så är uppförsbacken där för motståndarna. Sveriges chanser är små. Men vinner vi denna så tar vi OS guld :). Sverige har topp 3 i världen bästa trupp och kvartsfinal är inte bra med detta material. Men semi är godkänt helt klart. Danmark vidare...

Tyskland - Frankrike 

Den här kvartsfinalen hade jag i inför tipset men med Frankrike som högst placerade lag. Här har inte Frankrike imponerat och det var lite nervöst även i sista matchen mot Ungern. Tyskland däremot har fått in ett bra flow och de har lite tysk hybris. Fransmännen har en tuff kvartsfinal och inget handbollsmässigt talar för dem men det är kanske det som talar för dem ändå :). Fullsatt och tryck på domarna kan få det att väga över. Samtidigt tror jag Tyskland kan stå pall för det och vinna matchen. OS första skräll inför kommer här men det är egentligen ingen skräll om vi tittar på prestationerna under OS. Tyskland vidare...

Spanien - Egypten

Den här kvarten hade jag också i inför tipset men med Spanien högst placerad. Här tror jag faktiskt att Egypten vinner och tar sig till semi. De är riktigt bra och har fina handbollsspelare. Spanien har varit en negativ överraskning för mig, mycket skott utifrån och inte det här smarta goa anfallsspelet som de har haft. Visserligen bra linjespel men det har hänt något med Spanien som jag inte känner igen. Dessutom så är de faktiskt dåliga bakåt i perioder. Inget spindelförsvar som tidigare med fällor. Egypten vidare...

Norge - Slovenien

Här tycker jag att Norge ser bättre ut än tidigare mästerskap. Finurligare anfallsspel och ett hårt arbetande försvar framför en ok målvakt. Slovenien tippade jag utanför slutspel (trodde mer på Kroatien med Dagur som tränare).. Här tror jag på en jämn kvartsfinal och jag tror att fysiken blir avgörande här. Vi är långt in och tycker Norge ser pigga ut trots förlusten i sista matchen mot Danmark. Norge vidare..

Då ser mina semifinaler ut enligt följande:

Tyskland - Egypten

Danmark - Norge

Final: Tyskland - Danmark

Bronsmatch Norge - Egypten

1. Danmark 2. Tyskland 3. Norge 4. Egypten

Så där har ni mina tankar inför slutspelet och idag börjar det! Slutspelet lägger till en extra nerv på vår fantastiska idrott och här är handbollen helt överlägsen i spänning. Så nu är det verkligen dags att bänka sig för alla matcher! 

Här är båda inför texterna till OS om ni vill nagelfara mig -

https://1916riktighandbollsblogg.blogspot.com/2024/07/os-handboll-kan-herrarna-ta-medalj.html

https://1916riktighandbollsblogg.blogspot.com/2024/07/os-i-antagande-hur-gar-det-for-damerna.html

Rättelse från tidigare blogg och en liten OS koppling...

(Rättelse till föregående blogginlägg (Tack Michael Wiskman): Det var inte Janne "Kraka" Eriksson som startade Redbergslids klubbmästerskap det var Göte Gelander som drog igång den. Göte var även guldsmed och bidrog med mycket i RIK (ordförande exempelvis). Han bidrog bland annat med matchens lirare priser och här kommer en anekdotkoppling till OS faktiskt.... Efter avgörande tredje finalen hemma mot Lugi i Lisebergshallen (1996 och slutresultat 30-16) fick Tomas Axnér matchens lirare pris i form av en fylld tennplunta fylld med whisky - ingraverad text Primus motor. Jag har läst någonstans att vår OS fk blev av med sin i dimman under kvällen.  Jag själv har en kvar från en final 2000 - ett tecken på att vår Förbundskapten är bättre än mig på att släppa loss :)) 


Ps. Redbergslids IK drar igång matchandet med en träningsmatch mot Torslanda IK på tisdag 6 augusti klockan 18.00. Torslandahallen A, väl mött!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna maj välkommen!

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!