Sköna maj välkommen!

Äntligen är jag tillbaka i klubben från Redberget, grundad 1916. Här formades jag, Mikael Franzén till den jag är idag. Även om jag har andra klubbar som HK Aranäs (min kära moderklubb) och Alingsås HK att tacka för många fina år så är RIK klubben som hjärtat slår extra hårt för. Det är också därför som jag är här och valde bort mer flashiga erbjudanden (ni insatta saknade säkert en klubb från Partille, men som sann RIKare så nämns den inte i skrift :) och ja, jag har biktat mig många gånger för dessa år). Min tes är att om det skall bli bra så skall drivkraften handla om rätt värderingar och glädjen att gå till sin arbetsplats varje dag. Idrotten är magisk när det gäller värderingar och har du dessutom extra goa band till en klubb så då jävlar kan det uppstå magi. 

Vår och min tanke är att ni skall få en liten inblick hur Redbergslids IK vill och kommer ta sig tillbaka till finrummet i Svensk handboll. Vi är onekligen lite i radioskugga i Division 1 södra. Men om ni tror att det här bara kommer vara en gnällig blogg så tror ni fel. Här finns stora möjligheter trots att en lååång uppförsbacke har skapats under många negativa år. Sen kommer jag/vi putta in aktuella saker som inte är RIK var så säkra! Och dessutom hoppas jag kunna bjuda på lite gästbloggare som är härliga handbollare. 

Nu är vi i verkligheten och det kommer inte vara mer äkta än på den här nivån. Vi är långt ifrån oljepengar och massiva TV-avtal. Det här är Idrottssverige i ett nötskal. Många medlemmar som brinner för en förening och med relativt små medel försöker utveckla densamma. Att de dessutom står kvar och kämpar trots många kämpiga år är än mer imponerade. 

I med degraderingen i slutet av mars så bröts alla spelares kontrakt och det har varit högsta prioritet (utan forna storsponsors pengar) att skapa en ny trupp med de spelare som brinner för vår förening. Vi vill helst inte ta in nya spelare utan ser en stor potential i de vi har och vill bygga dem bättre och till vinnare. I skrivande stund ser det riktigt bra ut och vi har många fina killar som vill köra och kämpa för att ta tillbaka Redbergslid till finrummet igen. Men jag kan faktiskt inte förekomma våra sociala medier i detta fall utan ni kan i lugn och ro se spelare för spelare trilla in där en efter en. 

Träningen är igång och vi startade faktiskt redan 15 april trots att denna bloggare inte var med då. Vi kör fys 3 gånger i veckan och handboll 2 gånger just nu. Fysen sköts på ett mycket bra sätt av Jarkko Kortelainen och vi har slagit våra kloka huvuden ihop och format en fys som kommer passa vårt sätt att spela handboll. Jarkko har en elitbasketbakgrund och har mycket bra insikt och förståelse för hur spelet handboll fungerar. Grundfysik är viktig men att ha en insikt vad fysen skall användas till är än viktigare. Vår sport är oerhört komplex och du kan inte träna på allt, vi får tänka lite som en tiokampare (tror jag..) men med insikten att någon vill slå på dig och att det finns en målvakt som kan stå i vägen. 



Kommentarer

  1. Härligt Franzen! Det skall bli riktigt kul att följa denna RIK resa och även dina blogginlägg.

    SvaraRadera
  2. Tack Lars! Kul och spännande skall det bli! Och tack för den första unika kommentaren :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

GF Kroppskultur som levererar stjärnor!

Vi har ett resultat!